برای بسیاری از نصابان، فروشندگان و مشتریان دلیل تفاوت قیمت دستگاه های DVR به نوعی با ابهام همراه است. در اینجا به مقایسه سه رزولوشن رایج دوربین های مداربسته آنالوگ می پردازیم.

در ابتدا باید بدانید که کیفیت تصویر دوربین های مداربسته آنالوگ به هیچ عنوان با ساده ترین انواع دوربین های دیجیتال (مثل دوربین موبایل یا دوربین ها IP) قابل مقایسه نیست. از این نظر توجه داشته باشید که پیش از انتخاب دوربین مداربسته دچار توقعات غیر واقعی نسبت به کیفیت تصویر نشوید و سعی کنید نیازهای خود را با توجه به محدویت های این دوربین ها تنظیم کنید.

برای ضبط سیستم های مداربسته سه رزولوشن رایج وجود دارد:

[list icon=”momizat-icon-checkmark” icon_bg=”square” ]D1 Resolution – 704 x 480,CIF Resolution – 352 x 240,QCIF Resolution – 176 x 120[/list]


تفکیک پذیری D1

همانطور که می بینید بالاترین تفکیک پذیری تصویر دوربین های انالوگ ۴۸۰*۷۰۴ می باشد که در مقایسه با دوربین های دیجیتال به شدت ضعیف است. باید توجه داشته باشید که گرچه بسیاری از دستگاه های DVR امکان ضبط بااین رزولوشن را دارند اما تعداد اندکی از آنها امکان ضبط تمام کانال های با تعداد تصویر در ثانیه ۳۰ تصویر در ثانیه را دارند. این دستگاه ها را در اصطلاح FULL D1 می نامند که البته تفاوت قیمت زیادی با دستگاه های عادی دارند. برای بقیه دستگاه ها ضبط با این رزولوشن می تواند به تعدادی کانال محدود شود یا تعداد تصاویر در ثانیه کمتر از ۳۰ است.

تصویر زیر نمونه ای از رزولوشن تصویر D1 است.

[lightbox thumb=”http://ipmcctv.com/wp-content/uploads/2016/05/d1-cctv-resolution.jpg”]

تفکیک پذیری CIF

CIF در واقع رزولوشن متوسط در ضبط تصاویر دوربین های مداربسته است. اندازه تفکیک تصویر با این رزولیشن ۲۴۰*۳۵۲ است. بیشتر دستگاه های DVR عادی تصاویر را با این رزولیشن ضبط می کنند. این رزولیشن در واقع چهار برابر کوچکتر از D1 است.

تصویر زیر نمونه از رزولوشن تصویر CIF است.

[lightbox thumb=”http://ipmcctv.com/wp-content/uploads/2016/05/cif-cctv-resolution.jpg”]

تفکیک پذیری QCIF

QCIF کوچیکترین تفکیک پذیری رایج در ضبط دوربین های مداربسته می باشد که اندازه ای برابر ۱۲۰*۱۷۶ دارد.

تصویر زیر نمونه از رزولوشن تصویر QCIF است.

[lightbox thumb=”http://ipmcctv.com/wp-content/uploads/2016/05/qcif-cctv-resolution.jpg”]