ipmkala

راهنمای خرید لنز دوربین مداربسته

لنز دوربین مداربسته یکی از بخش های مهم و تاثیر گذار در کیفیت تصویر دوربین مداربسته می باشد. در دوربین های مداربسته باکس (صنعتی) انتخاب لنز توسط ما صورت می گیرد. در مطالب قبلی در مورد لنز دوربین مداربسته و انواع آن به صورت مفصل صحبت کردیم , در این مطلب سعی داریم شما را با مولفه های مهم انتخاب لنز دوربین مداربسته آشنا کنیم.

فاصله کانونی

فاصله کانونی لنز دوربین مداربسته زاویه دید دوربین را مشخص می کند. پرتو نور موازی تابیده شده به سطح عدسی محدب در نقطه ای به اسم کانون همگرا می گردد, به فاصله کانون تا مرکز عدسی فاصله کانونی (Focal Length) می گویند.

زاویه دید لنز دوربین مداربسته

این فاکتورها بستگی به فاصله کانونی لنز دارد. هر چقدر فاصله کانونی کمتر باشد زاویه دید لنز (Angle of View) بیستر و تصویر آن Wide می شود و هر چقدر این فاصله بیشتر, زاویه دید لنز کمتر و تصویر آن Tele خواهد شد.

زوم (ZOOM) لنز دوربین مداربسته

به عملیاتی گفته می شود که در آن تصاویر دورتر یا نزدیکتر از حالت عادی دیده شوند. اینکار از طریق تغییر فاصله کانونی لنز انجام می شود. در لنز های زوم یا موتور دار اینکار توسط موتور انجام می شود.

نوع پایه لنز دوربین مداربسته ( Lens Mount )

محل اتصال لنز به دوربین مداربسته را Lens Mount می گویند که به دو صورت C و CS موجود می باشد. تفاوت نوع C و CS لنز دوربین مداربسته در فاصله موثر لنز و سنسور تصویر می باشد. در لنز های نوع C فاصله بین لنز و سنسور ۱۷٫۵۲۶ میلیمتر و در نوع CS این فاصله ۱۲٫۵ میلیمتر می باشد. با استفاده از یک مبدل می توان از لنز های C در دوربین های CS استفاده کرد.

فوکوس لنز دوربین مداربسته

فوکوس (Focus) لنز به عملیاتی گفته می شود که با تغییر فاصله لنز و دوربین وضوع و شفافیت تصویر کم و زیاد می شود. که دارای دو حالت نزدیک (Near) و دور (Far) می باشد. فوکوس لنز به دو صورت می باشد : ۱- خودکار ۲- دستی, در لنز های زوم یا موتور دار فوکوس به صورت خودکار انجام می شود اما در لنز های معمولی به صورت دستی انجام می شود.

آیریز (IRIS) لنز دوربین مداربسته

IRIS به عملیاتی گفته می شود که با تغییر دهانه دیفراگم مقدار نور ورودی کم یا زیاد می شود. دارای دو حالت OPEN و Close می باشد و بین آن تنظیم می شود.

آیریز لنز دوربین مداربسته به دو صورت Manual (دستی) و Auto (خودکار) می باشد:

۱- لنز دوربین مداربسته Manual IRIS :در این لنز ها میزان نور ورودی به صورت دستی تنظیم می شود.

۲- لنز دوربین مداربسته AUTO IRIS : در این لنز ها میزان نور ورودی به صورت اتوماتیک تنظیم می شود. به دو دسته کنترل شونده AC و DC تقسیم می شوند که نوع AC آن بسیار گرانتر می باشد.

منبع: Nezarati


[list icon=”momizat-icon-bullhorn” ]کلیـک کـنید و به کـانال مجلـه در تلگــرام بپیـوندید[/list]