دوربین های مداربسته اغلب در شرایط آب و هوایی متفاوتی نصب می گردند. شرایط آب و هوایی، سطح روشنایی، میزان و زاویه تابش آفتاب، گرما و سرما همگی می توانند بسیار بر عملکرد دوربین ها تاثیر گذار باشند. برای مثال مناطقی وجود دارند که سرمای طاقت فرسایی در اکثر زمان های سال دارند. پس دوربین هایی که می بایست در این نقاط نصب شوند باید از مقاومت بالایی در برابر سرما و بارش برف و باران سنگین برخوردار باشند.

 

نکاتی که باید برای خرید دوربین مداربسته مناسب برای آب و هوای سرد در نظر بگیرید

دوربین های مداربسته مناسب فصل زمستان به ویژه انواع Outdoor آنها که در محیط های بیرونی نصب می شوند باید در برابر شرایط آب و هوایی نامطبوع مانند بارش برف، وزش باد، گرد و غبار، باران، سرمای شدید و … مقاوم باشند. در اینجا برای انتخاب بهترین دوربین نظارتی به سه نکته مهم که باید آنها را در نظر بگیرید می پردازیم:

۱٫ قبل از آنکه دوربین مداربسته خود را انتخاب کنید شرایط آب و هوایی و میزان دمای منطقه مورد نظر را بسنجید

قبل از آنکه اقدام به خرید دوربین مداربسته مورد نظر خود کنید ابتدا لازم است تا دمای مکان مورد نظر را در زمستان بررسی کنید. زیرا دوربین هایی که می توانند شرایط سخت سرمایی یا گرمایی را تحمل کنند ممکن است قیمت بالایی داشته باشند. اقدام درست این است که دوربینی را بخرید که بتواند زمستان نقطه سکونت شما را تحمل کند. برای مثال لزومی ندارد که دوربینی بخرید که تحمل دمای سرد آن تا منفی ۶۰ تا ۸۰ در جه است زمانی که سردترین دمای منطقه سکونتتان تنها تا منفی ۵ درجه است.

۲٫ دمایی که دوربین در آن عملکرد مناسبی دارد را در نظر بگیرید

هر دوربین مداربسته مجموعا دارای یک سری ویژگی ها یا شرایط کار است که معمولا در بخش مشخصات یا کاتالوگ دستگاه به آن اشاره می شود که دمای مناسب برای بهترین عملکرد دوربین نیز در آن ذکر شده است. دمای مناسب برای عملکرد صحیح در انواع دوربین های مداربسته تحت شبکه با یکدیگر متفاوت است. برخی از دوربین های مداربسته می توانند در رنج های دمایی ۵۵+-۱۰- نیز عملکرد خوبی داشته باشند. برخی حتی می توانند در سرمای سخت و رنج دمایی منفی ۳۰ یا منفی ۴۰ درجه نیز بدون اختلال کار کنند. در حقیقت، برخی از دوربین ها و سیستم های امنیتی می توانند در دماهای بسیار بالاتر و یا بسیار پایین تر از درجه حرارت اعلام شده نیز عملکرد خوبی داشته باشند.
اما اگر دوربین یا سیستم مداربسته خود را مستقیما در نزدیکی یک منبع گرمایی شدید مانند کوره یا بخاری قرار دهید ممکن است به دوربین شما آسیب رسانده و منجر به مختل شدن و یا حتی سوختن آن شود.

۳٫ بسته به مکان نصب (outdoor یا indoor)، دوربین یا سیستم مداربسته خود را انتخاب نمائید

اگر می خواهید دوربین مداربسته خود را در محیط های خارجی نصب کنید همیشه مدلی را انتخاب کنید که دارای استاندارد مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی سخت و دشوار است. برای مثال اگر می خواهید دوربین خود را در پارکینگ، گاراژ، حیاط روباز و .. قرار دهید باید حداقل دارای استاندارد IP66 باشد. تحت این استاندارد دوربین شما می تواند در باد، باران، گرد و غبار و … عملکرد قابل قبولی داشته باشد. چنانچه دوربین مورد نظر را برای نصب در محیط های داخلی می خواهید دیگر نیازی به نگرانی در مورد دما و شرایط کار آن نخواهید داشت. زیرا معمولا در داخل از سیستم های گرمایشی مناسب استفاده می شود.

سایر نکات

  • برای محافظت بیشتر از دوربین های خود در برابر سرمای شدید و یا بارش برف و بارن سنگین می توانید از کاورهای پارچه ای ضخیم یا کاور های فلزی استفاده کنید.
  • معمولا دوربین های مداربسته ای که بتوانند سرماهای -۶۰°C تا -۸۰°C را تحمل کنند بسیار نایاب هستند. و شاید مدل های بسیار کمی از آنها وجود داشته باشد.
  • دمای مناسب برای کارکرد دوربین های مداربسته جزو ویژگی های آن است و توسط کارخانه تعیین می شود. لذا ممکن است در بالا یا پایین تر از این رنج دوربین بخوبی کار نکند.
  • توصیه می شود لنز دوربین هایی که در محیط های خارجی و در معرض هوای سرد نصب می کنید را مرتب پاک کنید زیرا برخی اوقات سرد و گرم شدن و یا شرایط آب و هوایی باعث نشستن بخار اب بر روی ان می شود.
  • اغلب سرمای هوا اختلالی در عملکرد نور مادون قرمز IR دوربین ندارد.

منبع: tticctv


فروشگاه سیستمهای حفاظتی و نظارتی


[list icon=”momizat-icon-bullhorn” ]کلیـک کـنید و به کـانال مجلـه در تلگــرام بپیـوندید[/list]