چه تفاوتی بین دوربین‌های گران قیمت با دوربین‌های ارزان قیمت وجود دارد؟

رنگ:

یکی از مهمترین عیب‌های دوربین‌های ارزان قیمت نامنظم بودن و در هم ریختگی رنگ‌هاست. این اشکال معمولا به صورت تغییر رنگ و یا تجمع رنگ در گوشه‌های تصویر یا اشکال موجود در تصویر دیده می‌شود. گاهی هم این بی نظمی به تغییر رنگ کامل در دوربین مشاهده می‌شود.

امکان مشاهده دقیق رنگ‌ها معمولا از اولویت‌های نصب سیستم مداربسته نمی‌باشد. ولی اگر کیفیت رنگ بندی تصویر برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است بهتر است از دوربین‌های با برندهای معتبرتر استفاده کنید.

دید در کنتراست:

کنتراست در لغت به معنای تفاوت است که البته معمولا به عنوان تفاوت در سطح نور معرفی می‌شود. کنتراست در سطح نور ورودی به دوربین یکی از مشکلات کلی دوربین‌های مداربسته است. برای مقابله با این اشکال عموما از مکانیزم WDRاستفاده می‌شود. این کانیزم با افزایش نور در مکان‌های کم نور و کاهش آن در مکان‌های پر نور باعث کاهش کنتراست نور دوربین و امکان نظارت بر نقاط تاریک تصویر خواهد شد.

دوربین‌های ساده‌تر فاقد قابلیت متعادل کردن نور هستند از این رو اگر منبع نوری به طور مستقیم در تصویر دوربین وجود داشته باشد بقیه تصویر کاملا تیره خواهد شد. این مشکل مخصوصا زمانی که دوربین‌ها رو به پنجره یا درب ورودی نصب شوند خود را نشان خواهد داد.

بهتر است در زمان نصب دوربین تا جای ممکن از قرار گرفتن دوربین به سمت منبع نور خودداری شود ولی در صورتی که این کار غیر قابل اجتناب بود بهتر است از دوربین‌های با قابلیت WDR به جای دوربین‌های ساده استفاده شود.

دید در شب:

قبلا در مقاله دوربین مداربسته دید شب یاد دیدیم که تکنولوژی ساخت CCD دوربین‌های دید در شب با دوربین‌های عادی متفاوت است. این دوربین‌ها طوری ساخته می‌شوند که دید خوبی در طول موج‌های پایین‌تر (مادون قرمز) داشته باشند.

صرف نصب چند LED دید در شب در اطراف دوربین را دید در شب نخواهد کرد. در دوربین‌های ارزان قیمت دید در شب CCD دوربین در واقع مناسب دید در روز است و تنها LED های مادون قرمز به دوربین اضافه شده است. از این نظر عملکرد این دوربین‌ها در شب شاید خیلی مناسب نباشد. در واقع دید این دوربین‌ها در شب برد زیادی ندارد.

در صورتی که دید در شب دوربین از اهمیت بالایی برای شما برخوردار است بهتر است از دوربین‌های با کیفیت‌تر برای این کار استفاده کنید.

دید در نور کم:

(برای به دست آوردن یک براورد حدودی از میزان لوکس به عدد به مقاله “دوربین” مراجعه کنید)

در قسمت دوربین مداربسته در مورد حداقل نور مورد نیاز برای تشکیل تصویر دوربین مداربسته صحبت کردیم. آنجا به این نکته اشاره شد که نور مورد نیاز برای گرفتن یک تصویر مناسب باید حدود ۱۰۰ برابر کمترین نور مورد نیاز دوربین را برای آن تامین کرد. مثلا اگر حداقل نور مورد نیاز دوربین ۰٫۱ لوکس باشد در نور ۱۰ لوکس یک تصویر مناسب به شما می‌دهد.

دوربین‌های ارزان قیمت موجود در بازار معمولا حداقل نور مورد نیاز را به شما اعلام نخواهد کرد اما برای این دوربین‌ها با توجه به کیفیت این المان بین ۱ تا ۳ لوکس خواهد بود. این به آن معناست که محیط نصب دوربین باید حداقل بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ لوکس نور داشته باشد تا بتوانید تصویری مناسب داشته باشید. در صورتی که نور محل از این میزان کمترباشد تصویر با نویز همراه خواهد شد. این نویز به صورت دانه‌ها ریز و رنگی در تصویر مشخص می‌شود.

در صورتی امکان بهتر است با افزایش نور محل از طرق متفاوت امکان نصب دوربین‌های ارزان قیمت‌تر را برای خود فراهم کنید ولی اگر این امکان وجود ندارد بهتر است از دوربین‌هایی با کیفیت مناسب برای محل استفاده کنید.

تفکیک پذیری تصویر

تفکیک پذیری یا رزولوشن تصویر معمولا به عنوان مهمترین عامل در تعیین قیمت دوربین مد نظر قرار می‌گیرد. این در صورتی است که امکان سنجش این المان برای بیشتر افراد وجود ندارد. باید بدانید که تفکیک پذیری بالاتر الزاما به معنا کیفیت بالاتر تصویر نیست. این عامل تنها به معنا بزرگتر بودن تصویر خروجی دوربین است. گرچه دوربین‌های با تفکیک پذیری بالاتر معمولا کیفیت بالاتری هم دارند.

کیفیت دوربین را معمولا با المان هایی مانند حداقل نور مورد نیاز دروبین‌ها یا نسبت نویز به تصویر که قبلا در مورد آنها صحبت شده نشان می‌دهند.

ریسک

معمولا شرکت‌های تولید کننده دوربین‌های ارزان قیمت‌تر سیستم کنترل کیفیت ضعیف‌تری دارند. این بدین معناست که این احتمال که دوربین‌ها خراب یا ضعیف باشد بالا خواهد رفت. این اتفاق که دو دوربین یکسان تصویری تا حدی متفاوت داشته باشند رایج است. بنابر این موقع تهیه این دوربین‌ها باید توجه بیشتری به کیفیت دوربین داشته باشید.

البته باید بدانید که این گونه ریسک‌ها بسیار پایین هستند و در صورتی که نیاز به نصب تعداد کمی دوربین دارید احتمالا استفاده از دوربین ارزان قیمت مشکلی را برای شما ایجاد نمی کند. اما در صورتی که تعداد دوربین‌های درخواستی شما بالا باشد (بیش از ۲۰ دوربین)  بهتر از دوربین‌هایی استفاده کنید که ریسک نصب کمتری را برای شما ایجاد خواهند کرد.

نتیجه

 

با وجود اشاره به ضعف در دوربین‌های ارزان قیمت باید بدانید که این دوربین‌ها دارای یک نقطه قوت بزرگ هستند و آن قیمت آنهاست. باید توجه داشته باشید که انتخاب دوربینی که با کمتری قیمت نیازهای شما را تامین کند هدف اصلی در موقع انتخاب دوربین است. سعی کنید در زمان انتخاب شرایط را طوری در محل نصب فراهم کنید و نیازهای خود را طوری محدود کنید که امکان استفاده از دوربین‌های با مناسب‌ترین قیمت و کیفیت با توجه به نیاز شما فراهم شود.