همچنان که موضوعاتی مانند تروریسم دغدغه های امینت بین الملل را افزایش می دهند، راهکار های نوآورانه بیشتری نیز برای حفاظت از انسان ها و منابع گوناگون به کار گرفته می شوند. نمونه ای از این راهکار ها دوربین کنترل از راه دور برای استفاده زیر سطح آب است که توسط نیرو های امنیتی برای حصول اطمینان از امن بودن مرزهای آبی استفاده می گردد. Deep Trekker شرکتی واقع در شهر آنتاریو کشور کانادا است که این نوعدوربین های مدار بسته را به تولید می رساند. محصولات این شرکت در حال حاضر در بیش از ۷۰ کشور جهان برای مقاصد گوناگون از جمله بازرسی زیرساخت ها و مسائل مختلف امنیتی در حال استفاده است.
Amanda Coulas مدیر بازاریابی Deep Trekker در مصاحبه ای با مجله asamg چرایی محبوبیت این راه کار را شرح می دهد. او می گوید: “تروریسم، حضور ارتش و نیروی پلیس را در مکان های مختلف افزایش داده است. امروزه بسیاری از تیم های امنیتی مرزها هنگام ورود کشتی ها به بنادر جدید برای حصول اطمینان از عدم وجود کالای قاچاق یا مواد منفجره پنهان شده در زیر بدنه کشتی ها، از دوربین های کنترل از راه دور برای به کارگیری در زیر سطح آب استفاده می کنند”. دوربین های کنترل از راه دور مورد استفاده در زیر سطح آب این شرکت کاملا قابل حمل (Portable) و دارای باطری های Built-in هستند که پس از ۱ ساعت و نیم شارژ حدود ۶ تا ۸ ساعت فعالیت مداوم دستگاه را فراهم می سازد. این دوربین ها با سیستم توربینی نوینی همراه هستند که اجازه پیاده سازی قابلیت های استثنایی را به این دستگاه می دهد. با استفاده از تنها دو رانشگر (Thruster) این دستگاه می تواند به سمت چپ، راست، جلو و عقب شنا کند و با چرخش فریم بیرونی خود می تواند حرکت های عمودی نیز انجام دهد. تمامی این قابلیت ها به یک دوربین داخلی و نور که قادر است جهت حرکت رفت و برگشتی سریع دوربین  در مناطق وسیع تا ۲۷۰ درجه چرخش داشته باشد.
این دوربین ها تنها برای مقاصد امنیتی مورد استفاده قرار نمی گیرند. از نقطه نظر تجاری این دوربین ها در صنایعی مانند آبزی پروری، انرژی دریایی، انرژی غیر دریایی (خشکی)، قواصی تجاری، آموزش و پرورش، امداد و نجات نیروهای پلیس، ارتش، کشتیرانی و غیره استفاده می شود. در خارج از حوزه تجاری این دوربین ها توسط کشتیران های تفریحی، ماهیگیران و قواصان نیز استفاده می شوند. Deep Trekker راهی مقرون به صرفه را برای بازرسی زیرساخت های زیر سطح آب ارائه می دهد. این موضوع پس از افت اخیر قیمت نفت به شکل ویژه ای با ساختار های دریایی در ارتباط قرار گرفته است. Coulas می گوید: “زیر ساخت های قدیمی با رویکردی اقتصادی تا حد بسیار زیادی بر نیاز به افزایش بازرسی های زیر سطح آب تاثیر  دارند. رکود اقتصادی در بازار نفت و کاهش قیمت آن همچنین باعث شده است تا شرکت ها به جستجوی روش های اقتصادی بیشتر برای بازرسی زیرساخت های دریایی خود باشند”.
این شرکت انتظار تقاضای بیشتری برای این محصولات را از سوی کشور های آسیایی دارد، جایی که تعداد پایگاه های آبزی پروری رو به افزایش هستند. همچنین زیرساخت های غوطه ور در آب در این قاره نیز در حال فرسودگی هستند و به بازرسی های منظم نیاز پیدا خواهند کرد. Coulas همچنین می گوید: ” از طرفی دیگر ما در اروپا شاهد تقاضای بیشتری از سوی صنایع انرژی و کشتیرانی هستیم. در اروپا پروژه های جدید بسیاری در زمینه انرژی دریایی وجود دارند که در حال بهره برداری هستند و در این دست از مکان ها دوربین های کنترل از راه دور مورد استفاده در زیر سطح آب Deep Trekker در حال بکارگیری برای سنجش و بررسی پایگاه های جدید، نصب و راه اندازی مانیتور ها و انجام بازرسی های گوناگون هستند”. صنعت کشتیرانی همراه با جابجایی رو به افزایش کشتی ها در سرتاسر آب های بین المللی به سرعت در حال گسترش است که این موضوع و در کنار آن افزایش دغدغه های امنیتی می تواند موجب افزایش تقاضا ها برای این دوربین ها در صنایع امنیتی و حفاظتی شود.
 منبع: cctvdahua